Så gör du ett diagram i Excel

On 19 mars, 2012, in Office, by simon@data

I den här artikeln skall vi gå igenom grunderna för att göra ett diagram i Excel. Det är egentligen väldigt enkelt att skapa ett diagram även om det kan vara lite ovant första gången.

Steg 1 – samla ihop datan och statistiken

Det först man behöver göra är att samla ihop sin information och gruppera den på rätt vis. Det kan då se ut så här:

Här har vi samlat informationen i två stycken kolumner som vi ger namnen ”namn” och ”poäng”. När vi väl har samlat denna information skall vi låta Excel visualisera denna information med hjälp av ett diagram.

Steg 2 – Markera statistiken och skapa ett diagram

Nästa steg blir att markera den information du har tagit fram genom att du sätter muspekaren i det vänstra hörnet på informationen (i cellen där det står Namn) och drar med nedtryckt musknapp över all information så att det ser ut så här:

När allt är markerat klickar du på fliken infoga och väljer det diagram som du vill infoga. Här väljer vi att infoga ett stapeldiagram då detta blir tydligast för att visa just vår information. När du nu klickar på stapel får du upp ett antal olika typer av stapeldiagram som du vill använda. I det här exemplet tar vi det enklaste och klickar på detta. Då får vi fram ett diagram som ser ut på följande vis:

Här är alltså vårt stapeldiagram klart och redo att kopieras in ett worddokument eller i en powerpointpresentation. Smidigt, enkelt och snabbjobbat. Självklart kan man ställa in mängder av olika saker för att göra det tydligare eller att visa informationen på ett annat vis. Men det tar vi en annan artikel.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>